Intervju med emissionsaktuella C Security Systems

Dagens intervju belyser Aktietorgsbolaget C Security Systems - ett företag specialiserat på övervakningssystem för båtmarknaden. Företaget genomför just nu en företrädesemission på 1,7 miljoner kronor och i samband med detta publicerar Börshandlat en intervju med Magnus Söderberg, VD på C Security Systems. Han förklarar i denna om företagets produkt och om varför han tycker att man skall investera i det aktuella emissionserbjudandet.

Vi börjar med själva grundfrågan, vad gör C Security Systems?

Vi är ett säkerhetsföretag som tillverkar, utvecklar och säljer larm- och övervakningssystemet C-pod främst för den globala fritidsbåtmarknaden. Systemet visar var ett fordon befinner sig och var det varit historiskt samt om det olovligen förflyttar sig. Det kan även larma för, till exempel låg batterispänning, vatten i kölsvinet, öppna dörrar, rökutveckling etc.

Affärsmodellen består av en engångsförsäljning av produkter och återkommande årliga abonnemang. Vi fokuserar på att C-pod skall erbjudas så nära båtköpet som möjligt. Helst skall det redan sitta i båten när den kommer från fabriken eller att någon annan part (t.ex. försäkringsbolag) som har ett intresse i att utrustningen kommer på plats ser till att den gör det. På grund av detta fokuserar vi mycket på båttillverkare och försäkringsbolag som försäljningskanaler.

Kan du lite kort berätta om företagets historik?

C Security Systems startades 2011 genom förvärvet av den färdigutvecklade produkten C-pod. Ägarna ändrade intäktsmodell till återkommande abonnemangsintäkter samma år. Under 2012 tillträdde jag som VD och samma år började vi fokusera på nya försäljningskanaler - det vill säga båttillverkare, försäkringsbolag och marinor istället för de traditionella butikskanalerna. Under 2012 ingick vi ett samarbete med Buster vilket innebar att deras större båtmodeller från och med 2013 förinstalleras med kablage anpassat för C-pod.

Vi ingick också ett samarbete med det franska försäkringsbolaget APRIL under 2013 vilket gjorde att C-pod blev obligatorisk i en av deras båtförsäkringar från och med 2014. Under 2014 noterades bolaget på AktieTorget och samma år tillkom samarbeten med åtta stycken biltillverkare i Europa. Vissa båttillverkare installerar C-pod direkt vid produktion av båten och andra erbjuder systemet som tillval. Detta år har vi nyligen ingått ett samarbete med Rysslands största försäkringsbolag som heter OSK.

Idag har bolaget avtal med 21 distributörer som tillsammans täcker 32 länder. Av dessa är det tre marknader vi fokuserar på förutom Sverige och de är Frankrike, Ryssland och Karibien.

Berätta om utvecklingen av produkten C-pod?

Ursprungsprodukten utvecklades av fyra killar från Chalmers som hade gjort ett examensarbete på Ericsson 1999. Dessa fick stöd av Volvo Technology Transfer AB och Carlstedt Research & Technology AB. De startade ett företag som heter Pilotfish som utvecklade det som skulle komma att bli C-pod- produkten. C-pod kom ut på marknaden 2006 för första gången.

Varför menar ni att er produkt är bättre än konkurrerande system?

Den största skillnaden är att C-pod är ett aktivt system vilket innebär att vår tekniska plattform kontrollerar att alla enheter har kontakt med GSM- nätet dygnet runt alla dagar om året. Om en enhet inte kan kommunicera, det vill säga inte kan skicka larm på grund av bristande GSM täckning i området, skickar vårt system en varning till användaren att båten inte är övervakad.

Vårt system skickar också återkommande larm till dess att användaren stänger av det, detta för att användaren aldrig skall missa ett larm. System skiljer sig också från de flesta andra då det fungerar i hela världen. Oavsett vart i världen du är så fungerar C-pod om du kopplar till ström. Förutom att vara ensamma om en del tekniska lösningar är vi relativt ensamma om att satsa helhjärtat på service. Våra kunder når oss alla vardagar året runt.

C-pod verkar i våra ögon vara en minst sagt rimlig investering för den som äger en dyrbar båt. Frågan är om produkten även kan användas inom andra områden än för båtar?

Svaret är ja. C-pod fungerar faktiskt lika bra för fordon på land. C-pod är framtagen för att arbeta i en marin miljö vilket ställer högre krav på produkten än om den bara skulle användas på land.

Ni gör en företrädesemission i dagarna på 1,7MSEK, vad ska pengarna användas till?

Det stämmer, vi har påbörjat samarbeten med två stora försäkringsbolag, ett i Frankrike och ett i Ryssland. Vi slutförhandlar också i två stora projekt som omfattar ca 3500 C-pod system. Ledtiderna i samarbetena med försäkringsbolagen samt de stora projekten och har varit svåra att uppskatta då de skall passera ett flertal beslutsfattare då de är stora till volym och värde. Pengarna ska framförallt användas till produktion samt säkerställa att de påbörjade samarbetena och förhandlingarna ska få fullt utfall.

Teckningsperioden löper mellan 6-20 oktober och huvudägare och styrelsen har lämnat avsiktsförklaringar att teckna sina delar motsvarande ca 50 procent av emissionen.

Varför man skall investera via er emission?

Det skall man göra om man gillar affärsmodellen som innebär återkommande intäkter och tror på potentialen i bolagets försäljningskanaler som är båttillverkare, försäkringsbolag och marinor istället för de traditionella butikskanalerna. Dessutom är bolaget skuldfritt och vi har en världsprodukt och tjänst där båtar bara är början. Produkten är perfekt för husvagnar, entreprenadmaskiner, snöskotrar och alla typer av rörliga fordon. Vi är också just nu inne i en väldigt spännande fas med ett flertal potentiella samarbeten som var och en kan leda till ett rejält kommersiellt genombrott för bolaget.

Senaste artiklarna från samma kategori
VÅRA SENASTE ARTIKLAR & REPORTAGE »

Aktiv börshandel

ETP-skola

ETP står för Exchange Traded Product, och är ett samlingsnamn för en lång rad ol...

Aktiv börshandel

ETP-skola - Minifutures

Många tycker helt enkelt att det verkar krångligt och svårt med börshandlade pro...

Aktiv börshandel

ETP-skola - Bull & Bear

Många tycker helt enkelt att det verkar krångligt och svårt med börshandlade pro...

Robothandel

Fusion MultiStrategy

Autostock har som ledande aktör inom automatisk börshandel för privatpersioner t...

Aktiv börshandel

ETP Link - Revolutionerande verktyg

ETP Link är ett nytt effektivt hjälpmedel i AutoTrader som du kan använda för at...

Småbolag

A1M Pharma - På väg från Pre-klinisk fas till FAS 1

Läkemedelsbolaget A1M Pharma genomför nu en fullt garanterad nyemission som till...

Teknisk analys

Guldpriset faller tillbaka på stigande börs – Stödzoner att ha under uppsikt!

Guld har under året kommit tillbaka som ett hett debatterat tillgångsslag, efte...

MEST LÄSTA »

Teknisk analys

Blanka aldrig på en onsdag 

Börshandlat fortsätter publicera forskningsartiklar inom teknisk analys i allmän...

Småbolag

Börshandlat släpper ny kvartalsanalys för NeuroVive

NeuroVive Pharmaceutical genomför nu en nyemission med företräde för aktieägarn...

Aktiv börshandel

Handla ett av marknadens största utbud av börshandlade produkter med full Nordnet-integration

Den Schweiziska banken VONTOBEL har sedan Sverigelanseringen av börshandlade p...